رشد چشمگیر مشترکین GSM و اشباع اخذ درآمد از طریق سرویسهای صوتی از یک سو و رشد فناوری و احساس نیاز به امکان تبادل اطلاعات از طریق خطوط ارتباطی موبایل از سوی دیگر دست به دست هم دادند تا سرویس دهندگان و سازندگان تجهیزات در دنیا به سیستمهای نسل سوم شبکه های ارتباطی موبایل روی آورند.



رشد چشمگیر مشترکین GSM و اشباع اخذ درآمد از طریق سرویسهای صوتی از یک سو و رشد فناوری و احساس نیاز به امکان تبادل اطلاعات از طریق خطوط ارتباطی موبایل از سوی دیگر دست به دست هم دادند تا سرویس دهندگان و سازندگان تجهیزات در دنیا به سیستمهای نسل سوم شبکه های ارتباطی موبایل روی آورند.
در نگاه اول تلفنهای نسل سوم (۳G) بسیار شبیه نسل ۵/۲ هستند که اکنون ما آنها را با قابلیت دریافت صدا و تصویر بهتر و وقوع اتفاقات با سرعت بیشتر قبول کرده ایم اما تفاوت بزرگ موجود بین ۳G و سیستم کنونی تلفن موبایل در کشور ما در شبکه های آنهاست.
حجم وسیع انتقال دیتا توسط شبکه ۳G به این معنی است که تماسهای تلفنی بسیار ارزان خواهند شد. 
البته این بزرگترین مشکل شرکتهایی است که درآمد خود را از راه مکالمه مردم به دست می آورند. 
در عوض اپراتورهای اجرا کننده شبکه ۳G مشتریان خود را مجبور به استفاده و پرداخت هزینه بابت سرویس انتقال دیتا مثل ویدئو کلیپ ها، آهنگها، بازیها، اخبار وضعیت آب و هوا و غیره خواهند کرد و این دقیقا همان تفاوتی است که شبکه های نسل دوم با نسل سوم دارند.
شبکه های نسل سوم به خاطر مقدار و نوع دیتایی که مردم از آنها درخواست دارند به طور ذاتی شبکه کاملتری هستند به نحوی که ارائه دادن یک ویدئو کلیپ و فرستادن آن از شخصی به شخص دیگر به راحتی انجام می شود.


● افزایش ظرفیت نسل دوم موبایل با ۳G
فناوری نسل سوم در دنیا با هدف افزایش ظرفیت نسل دوم شبکه های موبایل در دو سطح اطلاعات و صوت گسترش یافته است.
سیستم جهانی ارتباطات سیار (GSM) به عنوان فناوری اصلی نسل دوم تنها نقش بسزایی در گسترش خدمات صوتی موبایل و خدمات اطلاعاتی باند غیرپهن مثل خدمات پیام کوتاه ایفا کرده است اما برای تنظیم ترافیک فزاینده تلفن همراه، اپراتورهای سیار نیاز به امکانات و فناوری های پیشرفته ای داشته و از آنجا که صدا سهم بسیاری در حجم کلی ترافیک دارد و ۸۰ درصد درآمد تقریبا همه بازارها از ارائه خدمات صوتی است، افزایش ظرفیت صدا در این شبکه ها از اهمیت بسزایی برخوردار شد که فناوری های نسل سوم با هدف پاسخگویی به این نیازها شکل گرفت. 
آن هم در زمانی که اتصال اینترنت و خدمات باند پهن هنوز روزهای اولیه خود را می گذراند. 
در نتیجه فناوری های نسل سوم مثل CDMA در ابتدا با هدف کاهش ترافیک صوتی شکل گرفتند.
از آنجایی که ظرفیت اطلاعاتی فناوری نسل سوم به مراتب بیش از نسل دوم بود و با توجه به کارآیی نسل قبلی فناوری هایی مثل GSM انتظارات بازار از فناوری های نسل سوم بسیار بالاتر رفت به خصوص که این فناوری اولین فناوری سیاری بود که با هدف پشتیبانی از خدمات باند پهن مثل ارتباط تلفنی تصویری، تلویزیون سیار و همینطور خدمات اینترنتی پرسرعت شکل گرفت.
هم اکنون این فناوری جایگاهی به مراتب بالاتر از ظرفیت صوت را به خود اختصاص داده و اغلب شبکه های دنیا از این فناوری در ارتباطات دیتا بهره می برند.


● نقش نسل سوم در خدمات باند پهن موبایل
تجربه اولیه خدمات باند پهن موبایل در دنیا نشان می دهد که فناوری های نسل سوم نقش مهمی در ارائه خدمات مرتبط با پوشش باند پهن ایفا می کنند.
فناوری های نسل سوم روز به روز بهتر و پیچیده تر می شوند و موفقیت جهانی شبکه های بی سیمی نشان می دهد که نیروهای بازار می توانند در ارتقای خدمات بازار برای پشتیبانی از یک فناوری در سطح جهانی نقش مهمی ایفا کنند.
کارشناسان معتقدند که نسل سوم موبایل یک فناوری جهانی است و تقاضا برای باند پهن سیار نیز در دنیا همچنان در حال افزایش است.